onsdag 29 oktober 2014

Kärlekens dans

Kärlekens dans Titel: Kärlekens dans
Författare: Nora Roberts
Förlag: Harlequin (tack för boken!)
Sidor: 315
Serie: Bannion #2
Språk: Svenska
Originaltitel: Dance of dreams

Handling från baksidan:

Den ryske dansaren Nikolai Davidov har allt; karisma, framgång och kvinnor. Men aldrig har någon berört honom så djupt som Ruth Bannion, den talangfulla balettdansösen som kommit tomhänt till New York med siktet inställt på att lyckas.

Fem år efter att hon flyttat till drömmarnas stad har Ruths egen dröm gått i uppfyllelse. Hon har satsat allt på dansen och blivit Davidovs favorit - både professionellt och privat. Hon vet dock att Nick är ombytlig när det gäller kvinnor. Kan hon bli den första som lyckas hålla honom kvar?

Omdöme:
När jag såg att en utav Nora Roberts - äntligen! - skulle handla om den ryske dansaren Nikolai som har nämns i ett flertal av hennes böcker, exempelvis Dans och drömmar och En dans på rosor - så ville jag verkligen få läsa om honom och se vad det blir för kärlekshistoria för honom. För oja, om det är Nora Roberts med i bilden så blir det alltid en kärlekshistoria som kanske följer samma mönster men som har olika utgångspunkter, karaktärer och olika bakgrunder som gör att hennes böcker blir originella på ett sätt som inte går att beskriva.

Nu när jag äntligen fått läsa mer om Nikolai och fått återse Ruth Bannion igen, så hoppas jag på att Roberts kommer fortsätta med att nämna karaktärer i andra miniserier så att man till slut har vävt ett helt nät med olika serier men med samma karaktärer. Tänk vilket återseende det blir varje gång man öppnar någon utav böckerna då!

Jag tycker att balett verkar vara något som är oerhört krävande - mer krävande någon annan sport. Jag erkänner att jag skulle kanske ha velat börja med balett när jag var liten och göra alla dessa omöjliga saker. Balett är något som är häftigt, annorlunda men krävande. Punkt slut.

Språket är lika fantastiskt som alltid, men något jag störde mig på var att typsnittet på texten var liiite för stor för min smak. Jag har ingen aning om varför jag har blivit så petig på sistone, men beror förmodligen på att jag läser tunga tegelstenar på 700 sidor som har minimalt liten text. Annars så flög sidorna förbi och rätt som det var så hade jag återigen läst klart en bok av Nora Roberts. Jag tror inte jag behöver säga att Roberts är en utav mina favoritförfattare någonsin. Om ni inte visste det, så skulle ni kunna gå in på recensioner och se under R - Nora Roberts, hur många böcker jag har läst och orkat recenserat av henne. Det är en hel del.

Kärlekens dans är en bok som inte riktigt gör rättvisa fullt ut för Roberts talang, utan det är mer som ett smakprov på det. Även om hennes böcker inte alltid är superduperbra, så får man en mysig läsupplevelse att läsa en kärlekshistoria med karaktärer som man verkligen gillar och med ett fantastiskt språk att man inte sett dess like. Ni som aldrig har läst något utav den här underbara författaren - då tycker jag att ni ska göra det. Pronto.

Bästa karaktär/er:
Nikolai & Ruth.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!