måndag 18 augusti 2014

Kungarnas krig

Titel: Kungarnas krig
Författare: George R.R. Martin
Förlag: Månpocket
Sidor: 753
Serie: Sagan om Is och Eld #2 (Game of Thrones)
Språk: Svenska
Originaltitel: A Clash of Kings

OBS! Innehåller spoilers från tidigare delar - Kampen om Järntronen/A game of thrones

Handling från baksidan:

Sedan kung Roberts dött betraktar sig hans bror Stannis om arvtagare till järntronen. Men han är inte ensam om sina anspråk. Det råder kaos i de sju konungarikena och de olika släkterna är beredda att slåss om makten. Det pågår ett krig där man inte kan lita på någon. Brodersmord, blodskam och svartkonst, en prinsessa förklädd till tiggarpojke, en livsmedikus som besitter ett dödligt gift och stråtrövare som lämnar bergen för att hemsöka dalen. Ett krig där segern går till den som äger det vassaste stålet och det hårdaste hjärtat och där döden vandrar i natten.

Omdöme:
Som ni kanske vet så gillade jag verkligen första delen - Kampen om Järntronen - och började läsa andra boken direkt efter för att jag var så sugen på att få veta hur det kommer att gå för mina favoritkaraktärer, men även de som inte är mina favoriter utan de "onda" också. Så på några dagar så hade jag även läst ut andra delen i Game of Thrones-serien. Och jag kan knappt bärga mig tills jag börjar läsa tredje boken!

Trots att även Kungarnas krig är över 700 sidor så går det otroligt fort att läsa, det är inte ett gammaldags språk som gör att man undrar vad det betyder utan det är mer som vårt språk fast utan industriella revolutionen, typ. Det är ännu mer fantasy-element i den här boken och det tackar jag för, i 1:a boken så var det bara lite i slutet såååå jag var taggad på att få läsa mer om Daenerys & hennes "barn". Tyvärr så hade boken en mycket segare början och det var nästan så att jag tänkte börja läsa en annan bok under tiden, men eftersom jag såg på tv-serien samtidigt så visste jag vad som skulle hända - både en fördel och en nackdel - och visste att jag bara måste komma fram till den delen då det händer. Så jag fortsatte att läsa och blev till slut lika fast som i förra delen.

Jag tycker fortfarande bäst om Daenerys, Tyrion & Jons PoV, men har även börjat gilla Arya Starks mer & mer. Daenerys tycker jag är riktigt häftig och jag tycker faktiskt att det är antingen hon eller kungen i Norden som ska sitta på Järntronen, men det är nog bara önsketankar.  Det känns mer som att Tyrion har börjat kämpa mer för rättvisan - om den nu finns i Västeros - och jag hoppas att han lyckas, för jag vill inte mista hans kloka råd och kommentarer. Jon Snows kapitel är fortfarande en storfavorit hos mig och jag älskar att läsa om Nattens väktare. Det känns som en stor gemenskap med alla bröderna och att dem ställer upp för varandra, det är så kul att läsa mitt i allt krig mellan alla hus och ätter. Samwell är en utav de karaktär som jag verkligen tycker om som inte har ett eget PoV - än - och man kan inte låta bli att le åt honom och hans klumpighet.
Några karaktärer som jag däremot inte alls gillar och hatar är Cersei & Joffrey. Cersei är en sån där person man älskar att hata, men Joffrey är mer en person som man hatar och vill döda. Ärligt talat, han är nog en utav de värsta karaktärerna jag stött på. I slutet av boken hade jag dessutom ändrat mig helt och hållet om Theon Greyjoy, han kan också dö för jag fattar inte riktigt hur han kunde göra så mot... hm, jag ska inte avslöja allt för mycket mer än att jag hatar honom för det han gjorde i slutet.

Som ni vet så älskar jag drakar och tycker att det är ett utav de bästa fantasy-varelserna som finns. Så min glädje var stor när drakar kommer in mer och mer i boken och jag kan inte få nog av att läsa om dem. Jag gillar också skräckvargarna väldigt mycket och skulle inte ha något emot att få ha en egen...

För att recensionen på Kungarnas krig inte ska bli lika lång som förra, så får jag nog sammanfatta mig nu.
Det är inte längre en kung i de sju konungarikena utan kanske 5-7 stycken och ja, det är lika komplicerat som förut med alla dessa karaktärer. Spänningen är påtaglig genom hela boken: Vem kommer att leva och vem kommer att dö? Ingen går säker och lojaliteter bryts och blir nya. Boken är mycket hemskare med mer krig, död, sorg och intriger. Det kommer att bli riktigt spännande att få se hur det kommer gå för alla kungar, krig och förrädare. För jag kommer att läsa tredje boken så fort jag skrivit klart den här recensionen.
Och ni som inte har läst den här serien: jag tycker att ni ska göra det och kolla på tv-serien som är lika sevärd som böckerna är läsvärda.

Bästa karaktär/er: 
Jon, Daenerys, Arya & Tyrion!

Andra delar i serien:
1. Kampen om Järntronen
2. Kungarnas krig
3. Svärdets makt
4. Kråkornas fest
5. Drakarnas fest
6. ??




1 kommentar:

  1. Jag hoppas att "The Winds of Winter/Vinterns vindar" (a.k.a sjätte boken) kommer ut snart, för den verkar kunna bli väldigt bra! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!