onsdag 9 juli 2014

The Golden Lily

Titel: The Golden Lily
Författare: Richelle Mead
Förlag: Razor Bill Penguin (eller vad förlaget nu heter)
Sidor: 417
Serie: Bloodlines #2
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien!
Handling från baksidan:
In hiding at a Californian boarding school, Sydney's life has become irrevocably interwined with Jill Dragomir, the vampire Moroi priness she has been tasked with protecting. She has grown close to those in Jill's royal circle - and to someone in particular. Someone that forces her to question everything the alchemists belive in. Someone forbidden.

When a shocking secret threatens to tear the vampire world - her new world - apart, Sydney's loyalties are tested more than ever. Should she trust the alchemists - or her heart?

Omdöme:
Gash, Richelle Mead är nog en utav mina topp 5 favoritförfattare all-time och inget kan ändra på det, för om & om igen briljerar hon med sin vampyrvärld med kärlek, vänskap, död & magi. Böcker som det är nästan säkert att man aldrig kommer att lägga ifrån sig - eller glömma. Jag älskade hennes serie Vampire Academy och Bloodlines börjar snabbt och säkert stiga upp på samma lista som VA.

Jag tycker det är riktigt kul att få återse karaktärer som Sydney, Rose, Jill, Eddie, Dimitri och Adrian (speciellt han!) igen och vill bara ha mer och mer att läsa om dem. Sydney är en utav mina favoritkaraktär i både den här serien och VA, nu när man har lärt känna henne mycket bättre och får se vad hon tänker och känner. Det finns flera saker i henne som jag själv kan känna igen mig i, medan vissa saker jag inte alls känner igen mig i. Men jag hoppas att hon tuffar till sig desto mer och inte låter alla andra skydda även, även om hon inte låter dem gör det så ofta.
Adrian då. Oh, Adrian!!! Han är min favorit crush forever och jag kommer aldrig att sluta drömma om honom. Fast jag gillar inte hans dåliga vanor, kan jag ju medge... Jag skulle nog bara kunna läsa om honom i flera veckor, jag skulle aldrig tröttna på honom eftersom han har så många olika dimensioner, vissa galna och andra inte.

Jag har inte riktigt accepterat Sydrian, men jag kände på mig att det snart skulle hända något mellan dem två. Det känns som att han fortfarande är med Rose. Men jag hoppas på det bästa för Adrian så efter ett tag kommer jag nog att välkomna deras relation! Men jag vill ju trots allt ha Adrian för mig själv... ;)

Det var ett tag sedan jag läste Bloodlines, men man kommer hyfsat snabbt in i berättelsen igen, även om man undrar om vissa grejer som hände i första boken och som nämns vid lite snabbt bara så där.
Alkemisterna tycker jag är rätt häftiga, även om vissa grejer är helt crazy. Men det är vad jag tycker!

Richelle Mead har ett fantastisk språk, och hon har byggt upp en värld som man bara sveps in och sen vill man stanna där för alltid och aldrig återvända tillbaka till verkligheten. De flesta karaktärerna är helt underbara och vissa älskar man (som Adrian t.ex.!!) till världens ände. Jag kommer absolut att läsa nästa del i serien, så fort jag har beställt hem den och fjärde delen också förmodligen.
Om ni gillade Vampire Academy så rekommenderar jag verkligen den här serien, och även till er som inte har läst något utav Richelle Mead. Än. För ni ska läsa något, för allt vad böckerna är värda...

Bästa karaktär/er:
Adrian & Sydney

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!