lördag 11 januari 2014

Flocken

FlockenTitel: Flocken
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 477
Serie: Shapeshifters #3
Originaltitel: Pride

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!
Handling från baksidan:

Har katter verkligen nio liv? Hoppas det!

Jag är oskyldigt anklagad för att avsiktligt ha smittat min före detta pojkvän - och mördat honom för att dölja mitt brott. Att smitta en ---människa är något av det värsta en varkatt kan göra sig skyldig till, tillsammans med mord och att avslöja vår existens för en människa. Straffet är döden.

Två av tre. Jag är körd.

En strykarkatt terroriserar bergstrakterna i norra Montana och han har anfallit en tonårig vildkatt. Vi måste hitta honom innan en människa får upp spåren. Med min pojkvän Marcs hjälp borde jag kunna skydda den sårbara flickan. Både från strykarkatten och från de intrigerande rådsmedlemmarna
Om jag överlever min egen rättegång vill säga...


Omdöme:
De första 2 böcker i den här serien - Herrelös och Nio liv - läste jag förra året & det var riktigt, riktigt bra. Men jag har ingen bra förklaring till att jag inte fortsatt att läsa nästa bok. När jag väl kollade igenom mina olästa böcker & sedan på de lästa, upptäckte jag att jag inte hade läst de här böckerna utan snarare bara läsa så många recensioner att jag trodde att jag hade läst dem. Hehe, hade väldigt fel...
Flocken är riktigt bra och inte en sådan här "typisk mittenbok" som inte håller sig i klass med de första böckerna. Men det gör den här. Jag kom snabbt in i boken (kanske tack vare att jag läst om de två första innan) och föll för karaktärerna på direkten. 

Faythe bara älskar jag. Hon har en så härlig personlighet och får mig att hela tiden skratta, i princip varje kapitel så sa hon eller tänkte hon något roligt och då började jag att skratta. Man kan verkligen säga att Faythe kan få en att bli glad! Att hon dessutom är en varkatt - shapeshifter - gör henne bara coolare & jag älskade varje stund i boken då man fick följa henne.  
Och såklart ska det ju också finnas ett (eller två) kärleksintressen: Marc. Jag förstår verkligen varför hon tycker om honom, och jag gillar verkligen att Rachel Vincent inte har skapat en instalove utan mer hatkärlek mellan Faythe & Marc. Deras dialoger är bland de bästa i boken helt klart!
Jag gillar även Faythes bröder riktigt mycket, nåja kanske inte riktigt alla - alla förutom Ryan som jag har ungefär samma uppfattning om som Faythe - men annars så gillar jag dem starkt! Deras kamper med varandra, oavsett om det är en kapplöpning eller om dem bara sparrar mot varandra gör att jag verkligen skulle vilja vara som Faythe. Även om det verkar lite jobbigt med 4 bröder...

Varkatter är ändå hyfsat nytt i fantasyvärlden och jag hoppas att fler författare får upp intresset för shapeshifters och att fler skriver om det!
Ni som ännu inte satt tänderna i den här fantastiska serien: gör det. Karaktärerna är ett-måste-gilla och att historien dessutom är riktigt intressant & spännande, gör bara det hela bättre. Så läs den här serien!!!!

Bästa karaktär/er:
Faythe.

Andra delar i serien:
1. Herrelös
2. Nio liv
3. Flocken
4. Bytet
5. Riven
6. Sista striden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!