måndag 2 december 2013

Nyckeln

Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfren
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 813
Serie: Engelfors-triologin #3
Originaltitel: Nyckeln

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers för tidigare delar!

Handling från baksidan:
Det har knappt gått en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal, men De Utvalda får ingen tid att återhämta sig. Snart vänds deras värld upp och ner - igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut, och De Utvalda kan bara vara säkra på en sak - allt kommer att förändras.

Omdöme:
OMG! Jag har äntligen fått läsa den sista delen i den här awesome-wonderful-fantastiska-underbara serien. Och ärligt talat jag ångrar inte en minut av den tid jag spenderade med att läsa Cirkeln, Eld och Nyckeln, men jag skulle gärna vilja ha en knapp som gjorde så att man kunde spola tillbaks till dagen då man började läsa boken och bara börja om igen. För jag vill inget hellre just nu än komma tillbaks till den fantastiska värld som har byggts upp under tre långa böcker.
Nyckeln var nog en utav det mest hypade böcker för mig det här året, även om det kanske inte riktigt kändes så i januari/februari då massor av andra bra böcker kom ut. Men nu när boken är slut, så är det nog en bok jag längtat allra, allra mest efter.

Karaktärerna är riktigt bra och under hela seriens gång får man lära känna dem ännu mer och man kan inte låta bli att gilla dem, även deras  svagheter och brister. Det är det som gör en människa hel. Jag har ingen direkt favorit utav huvudkaraktärerna för jag gillar alla lika mycket. Men de två som jag kan relatera till mest är nog Minoo & Anna-Karin. De är inte populära, men väldigt smarta & snälla. Man kan nog säga att alla känner nog igen sig i någon utav Minoo, Anna-Karin, Linnéa, Vanessa, Ida, Rebecka eller Elias. Jag tycker även om Nicholaus och Adriana - även om de inte fick så mycket plats i boken den här gången. Jag fattade även tycke för Viktor, Clara och Felix, har ingen aning om varför, men jag gillade dem ändå.

Jag tycker att hela den här världen som Mats & Sara byggt upp är helt fantastisk, och när man väl har öppnat boken kan man inte sluta läsa. Man uppslukas av all magi, karaktärerna, språket, fantasin, ja allt. Och mitt upp i alltihopa får författarna även med De Utvaldas relationer & känslor, man får ta del av deras privatliv och lära känna dem ännu bättre. Det känns dessutom ännu roligare att läsa boken när man vet att den är på originalspråket och gjord utav 2 svenska författare, det är såna saker som jag blir så stolt över och om man är utomlands så kan man hitta Cirkeln, Eld och så småningom även Nyckeln i deras affärer. Böckerna ska ju även bli film och det ser jag oerhört mycket framemot!

I slutet kunde jag inte låta bli att gråta. SPOILER VARNING! Markera för att läsa!
(När dem fick träffa Rebecka, Elias & Ida.  Jag kunde inte sluta gråta efter det, för det var ju kanske inte så jätte sorgligt men jag kunde låta bli. För det var ju sista gången alla i De Utvalda skulle vara samlade tillsammans och) det var den sista boken i serien - det var det som orsakade dammen. Åh, ärligt talat: hur ska man kunna tänka klart efter att ha läst den sista boken i en så känsloladdad serie? För just nu är mina känslor väldigt starka: lycka, sorg, glädje, tårar. Jag kommer förmodligen inte att överleva längre.

Jag får försöka få tag på Berättelser från Engelsfors annars går jag nog under. Så om ni inte har fattat det än, om ni inte har läst de 2 första delarna i Engelsfors-triologin gör det! Och sedan MÅSTE du LÄSA NYCKELN!!! Det är en bok som verkligen måste läsas - avsett om man gillar böcker eller inte, du kommer att uppslukas av en helt ny underbar värld full av magi, häxor och fantasy. Det tycker i alla fall jag. Det finns så mycket att säga om den här boken, men jag kan inte avslöja allt. Så läs den här boken. Punkt slut.

Andra delar i serien:
1. Cirkeln
2. Eld
3. Nyckeln

2 kommentarer:

  1. Superbra recension! :) (SPOILERVARNING FÖR ALLA SOM INTE HAR LÄST UT NYCKELN!!!!)


    Tänkte bara säga att jag verkligen tycker att du borde spoiler-markera det där om att de träffar de döda Utvalda i slutet, eftersom det typ avslöjar det viktigaste i hela boken för de som inte har läst den. Typ så at man måste markera de meningarna för att kunna läsa eller i alla fall att du skriver SPOILERVARNING FÖR SLUTET eller något sådant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jätte mycket! :D

      Hade helt glömt av det! Har nu gjort texten "osynlig" så att man måste markera för att läsa! Hoppas att ingen jättestor skada skedde... ;D

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!