lördag 23 november 2013

Minirecensioner: 2 x historiska romaner

Jag trodde att jag hade skrivit om dessa 2 böcker som jag läste om nu i veckan, uppenbarligen inte...

                                   
                                                                     ***
Titel: Farligt nära skandal
Författare: Anne Herries
Förlag: Harlequin
Sidor: 314
Serie: -
Originaltitel: A Damnable Rogue
 
Handling från baksidan:
 
Plötsligt är Emma Sommerton försatt i en situation där hon måste förtjäna sitt eget uppehälle. Hon blir därför ytterst tacksam när en gammal skolkamrat erbjuder henne en tjänst som sällskapsdam. Aldrig kunde hon väl ana att hon skulle komma att befinna sig mitt i en skandal - och dessutom utlämnas på nåd och onåd till markisen av Lytham!
 
Hans uppenbara och idoga försök att få henne till sin älskarinna gör Emma förargad, fast samtidigt är hon lockad. Markisen är oerhört charmerande, men hon borde tänka på sitt rykte...
 
Omdöme:
Det här var en utav de första favoriterna i genren historiska & romantiska romaner. Jag älskar att komma tillbaka i tiden då man var mycket prydare, bar korsett och hade fantastiska klänningar. Även om jag inte skulle vilja vara eftertraktad bara för mina pengar, så skulle jag annars vilja leva där!
 
Jag gillade Emma redan från första stund, då hon skadade sitt rykte lite genom att ta tjänst som en sällskapsdam. Jag tycker att hon borde ha fått en ärlig chans som debutant, men jag är glad att hon ändå fick ta del av det sorts livet lite. Även Lytham gillade jag, alla manliga huvudkaraktärerna i dessa böcker är alltså så charmiga & snygga. Hm, synd att det inte finns såna snälla & omtänksamma killar idag...jag har i alla fall inte hittat någon sån än...
 
Sammanfattning:
Jag gillar den här boken starkt och är en utav de starka favoriterna i genren. För Nora Roberts tillhör en helt annan kategori, typ. Så om du gillar historiska romaner med mycket romantik, så tycker jag att du borde plocka upp den här boken!
 
Betyg: 5/5 bokstaplar

                                                                                         
                                                                                     ***
Titel: Rebell i siden
Författare: Louise Allen
Förlag: Harlequin
Sidor: 315
Serie: -
Originaltitel: The Society Catch
 
Handling:
Joanna Fulgrave har gjort sitt yttersta för att bli en perfekt brud för överste Giles Gregory. Men när alla hennes ansträngningar visar sig vara förgäves när det verkar som att Giles står i begrepp till att fria till någon annan.
 
När hon ändå inte kan få mannen hon älskar ser Joanna ingen anledning att fortsätta uppföra sig ordentligt. Hon rymmer hemifrån! Hennes chockade föräldrar ber Giles om hjälp och han ger sig genast iväg, fast besluten att finna den förrymda unga damen som han i hemlighet dyrkar...
 
Omdöme:
Det var här nog bland de först-första böckerna jag läste, när jag hittade mammas "bokgömma" med påsar fulla med såna här böcker. Lyckan var totalt, då jag upptäckte att jag verkligen gillade den här sorts böcker. Rebell i siden har en lite annorlunda kvinnlig huvudroll: nämligen Joanna. Hon är lite vildare och har lite mer rebell i sig än andra. Hon vet vad hon vill och har försökt att uppnå det och när inte hennes bästa fungerar. Då så rymmer hon hemifrån! Att hon ens vågade ta steget ut i det okända är också nytt för karaktärer i historiska romaner.
 
Så redan från början förundrades jag över hennes mod och vilja. Jag tycker om Giles också, han har så sköna kommentarer ibland! Fast omslaget skulle jag gärna vilja byta, den ser ju helt knäpp ut med hans byxor...Eller är det bara jag?
 
Det står på baksidestexten att den resan de 2 skulle göra skulle vara full av överraskningar. Och några överraskningar fick dem verkligen. Jag vet inte riktigt vad mer ska skriva. Jag gillar den här boken riktigt mycket och tycker att fler borde hitta den här genren. För den är helt enkelt fantastisk!
 
Betyg: 5/5 bokstaplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!