fredag 29 november 2013

Krigarens begär

Titel: Krigarens begär
Författare: Michelle Willingham
Förlag: Harlequin (tack för boken!)
Sidor: 294
Serie: Bröderna MacKinloch #2
Originaltitel: Seduced by Her Highland Warrior

Handling från baksidan
Alex MacKinloch är klanledare och i de oroliga tider som råder har han ändå lyckats ena sitt folk. Det visar sig att avgrunden mellan honom och hans hustru är en mycket större utmaning att hantera för den tappre krigaren. När Alex upptäcker att hans älskade hustru Laren har haft hemligheter för honom får han svårt att behärska sin frustation...

De äktenskapliga nöjena verkar vara ett minne blott för Laren. Trots detta ser hennes make på henne med allt mer hunger i sina ögon..
Den kraftfulle högländaren har mycket riktigt förförelse i sina tankar när han betraktar henne, och han kommer inte att låta något stå i vägen för honom när han ska vinna tillbaka henne igen!

Omdöme:
Det bästa stället historiska böcker kan utspela sig på är i Skottland. Jag älskar det gröna regniga landskapet och högländarnas seder och deras kläder. Jag har som mål att jag ska åka till Skottland, någon gång innan  jag dör. Som tur är det långt kvar tills dess, så jag hoppas på att få besöka landet flera gånger! Varje gång jag läser om Skottland, och om männen som bär kiltar, så vill jag bara åka dit och ta del av allting. Så som sagt, om du är författare och skriver historiska böcker med kärlek och vill vinna mitt hjärta; skriv då så att boken utspelar sig i Skottland, bland högländarna och lågländarna...

Första boken - Krigarens själ - i den här serien, som borde handla, om bröderna MacKinloch, gillade jag inte så värst mycket. Visst, den var bra, men den fångade inte mitt intresse. Så förväntningarna på den här boken var inte höga och tur var det - för det gjorde bara boken ännu bättre. Jag fastnade mycket fortare i handlingen och fattade tycka för Laren, när man väl fick ta del av hennes känslor och tankar. Även om hon inte är den modigaste kvinnliga huvudrollen, så är hon en bra karaktär ändå. Jag tycker om tanken att boken handlar om ett par som försöker att väcka kärleken till liv efter en tragedi som förändrat deras liv - och dem själva. Jag förstår att både Laren och Alex hade det svårt efter Davids död, men jag tycker att de borde ha kämpat mer för att hålla varandra kvar. De gav upp så lätt bara för att dem trodde att den andra ville vara i fred, medan hon/han egentligen bara ville ha värme och kärlek.

Och lyckas författarinnan med den tragiska kärlekshistorien då? Ja, det gör hon och jag ångrar inte ett dugg att jag läste den här boken. Även de andra karaktärerna Nairina, Bram, Callum & Dougal växte i mina ögon och jag hoppas på att Krigarens hjärta är lika bra som den här boken.

Det brukar ju annars vara den andra boken som brukar vara sämre i en serie - även om det är en miniserie gäller ju det. Så jag blev glad när inte det stämde in på den här boken och hoppas på att det bara var första boken som inte fångade mitt intresse & hjärta.

Andra delar i serien:
1. Krigarens själ
2. Krigarens begär
3. Krigarens hjärta
4. ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!