lördag 28 september 2013

Elden

Titel: Elden
Författare: Maria V. Snyder
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 376
Serie: Yelena Zaltana #3
Originaltitel: Fire Study

Handling:

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

"Lärotiden är över...nu börjar det riktiga testet."
När ryktet går om Yelenas senaste förmåga blir folket oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. Medan de magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magiker hon redan besegrat en gång.

Hoppet om att kunna återförenas med sin älskar stärker henne på sin resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och alla lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för - och rädda landet hon älskar.

Omdöme:
Så vad tyckte jag nu om den tredje delen om Yelena? Helt FANTASTIK!!
Jag kan ärligt talat inte skriva något annat. Den här veckan sedan jag läste ut Elden kan bara beskrivas så här: tråkig, tom och sorgsen. För jag kommer att sakna Yelena, Valek, Irys, Ari, Janco och alla andra härliga karaktärer. Varför måste den vara slut för?!? Det är i såna här recensioner som det framgår ganska tydligt att jag gillar serier väldigt mycket då jag har följt Yelena i 3 böcker.

Jag läste på en blogg (kommer inte ihåg vilken) att det var planerat att komma 3 delar till i den här serien. Yay, säger jag bara! Jag håller tummarna på att det ska vara sant, jag får nöja mig med mellanböckerna så länge. Som jag dessvärre måste läsa på engelska. En är från Valeks synvinkel så det blir kul att läsa den...
Vem vet det kanske kommer upp recensioner på dem också :)

Okej, nu återigen till den här fantastiska boken. Författaren Maria V. Snyder har ett alldeles makabert (haha, jag behövde något annat ord än fantastisk och underbar)  språk. Boken är fylld av spänning och en sådan knivskarp humor - som fick mig flera gånger att gapskratta.
Karaktärerna är det absolut inget fel med, jag gillar Yelena även om hennes beslut inte är så bra, man kan bara älska Ari och Janco och sedan Valek. Åh, jag kommer nog att sakna honom mest!
Han var inte med så mycket som jag hade hoppats på, men de gångerna han var med så var det suveränt.
Irys tycker jag också även är en intressant person och jag skulle gärna vilja läsa mer om henne.

Jag gillade verkligen delen i boken då Yelena kom till Ixia igen och träffade Maren. Jag tyckte att det nästan var det bästa när hon fick träffa sina vänner från Ixia. Speciellt Ari & Janco. De är så härliga karaktärer! De var de karaktärerna som fick mig att skratta mest.

Och så måste jag ju bara nämna den tanketalande hästen Kiki. Hon livar upp boken på nåt sätt med hennes roliga namn på personerna och hennes kommentar. Hon måste vara släkt med Månmannen, de ger ju samma kryptiska råd...

Ett citat från sida 121:
"Kiki visade hur fröna inuti fick rötter och blev till ett träd efter att äpplet ruttnat.
- Menar du att något gott kan komma av Mintkaramellmannen? Eller om han dör kan det leda till något bra?
- Ja.
Kryptiska hästråd? Nu kunde jag dö lycklig, nu hade jag verkligen sett allt."

Oj, vilken lång recension det blev. Jag hoppas att ni ville läsa igenom den ändå :)
Och om ni inte orkade så kommer här en sammanfattning:
Boken var lika bra eller nästan ännu bättre än de två tidigare delarna. Så läs, läs, LÄS!

Andra delar i serien:
1. Giftet
2. Magin
3. Elden
4. ???
5. ???
6. ???

1 kommentar:

  1. Beställde faktiskt de tre delar i serien som kommit ut igår för jag såg att det var extrapris på dem. Har gått och letat efter dem här och var men nu var det dags!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!