tisdag 23 juli 2013

Minirecensioner: Äpple! Äpple röda! & Blå gryning

Äpple! Äpple röda!Titel: Äpple! Äpple röda!
Författare: Ellinor Queckfeldt
Förlag: Ebba & Tuva förlag (tack för boken!)
Sidor: 242
Serie: -
Originaltitel: -

Kort handling:
Saga och Andreas råkar ut för en bilolycka och vaknar upp i Asgård, asarnas och vanernas land. Där får de se regnbågsbroar, magiska äpplen, talande fåglar, flygande hammare, hundraåriga barn och tappra riddare.
De träffar också den skrämmande häxan Mölla och får höra historier om de grymma jättarna. Jättarna utgör ett ständigt hot mot asarnas och vanernas annars så fridfulla liv. Ofta utkämpas strider vid gränsen till Asgård. Men Saga får höra att hon inte behöver oroa sig, för det var hundra år sedan jättarna lyckades ta sig in i Asgård. Men tänk om det händer igen.
Omdöme:
När författaren själv kontaktade mig var jag osäker om jag skulle tacka ja till den eller inte. För den här boken är för yngre barn sisådär 8-11 år kanske. Ingen för en tonåring direkt. Jag försökte att genom hela boken tänka på att det var en barnbok och ingen bok för äldre, för annars skulle jag nog ha lagt boken åt sidan och inte tagit upp den igen.

Om jag varit yngre kunde jag nog ha gillat den här boken, men det gjorde jag tyvärr inte nu.
´

***********************************************************************


Blå gryningTitel: Blå gryning
Författare: Maggie Shayne
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 347
Serie: Vingslag i natten #8
Originaltitel: -

Handling:
Endover ser vid första anblick ut att vara en fridfull småstad, men under ytan sjuder en uråldrig och kraftfull blodtörst. När två unga kvinnor försvinner finns det bara en person som kan hitta dem: privatdetektiv Maxine Stuart.

Ingen annan dödlig vet så mycket om de odöda som Maxie, och den mörka kraft som kontrollerar Endover tänker använda den kunskapen för att förstärka det grepp han har över staden och över henne. Men inte ens Lou Malone, den ende man Maxie någonsin velat ha, kan övertyga henne om att ge upp korståget mot en galen mans begär efter makt.


Omdöme:
Jag älskar Harlequins genre Paranormal Romance! Det är jätte enkelt att hitta nya böcker som man skulle vilja läsa eftersom alla deras böcker i denna genre är samlade på ett ställe. Så jag har hittat många nya och flera har blivit favoriter också.
Blå gryning är väldigt bra sommarläsning, lite mystik, lite spänning och mycket kärlek.
Maxie är en annorlunda karaktär. Hon är som jag gillar: stark, självsäker och kan ta vara på sig själv. Men hon är ändå en annorlunda karaktär jämfört med andra. Kanske är det lojaliteten och vänskapen med Storm eller kanske kärleken till Lou.

Boken är bra, men inte lika bra som Blodets synder, de var väldigt lika varandra.
Jag upptäckte när jag läste författarens ord till läsaren i början att det var den åttonde av nionde delen i en serie. Så nu funderar jag på om jag kanske ska läsa någon mer del..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!