torsdag 11 juli 2013

Det flammande korset

Titel: Det flammande korset
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 1249
Serie: Outlander #5
Originaltitel: The Fiery Cross

Obs! Innehåller spoilers för tidigare delar, så läs INTE här nedan om du icke läst tidigare delar!

Handling:
De skotska nationalisterna är besegrade och Claire och Jamie bestämmer sig för att pröva lyckan i North Carolina i "den nya världen". Claire vet att oår väntar, att det amerikanska frihetskriget står för dörren, men familjen inrättar sitt liv efter detta och det som ger dem mod och hopp är de täta band av kärlek som knyter dem samman.

Omdöme:
När jag satte mig och började skriva den här recensionen kom jag på:
"Jag har väl inte skrivit recensionen på Trummornas dån än...eller?"
Och sedan när jag satt och kollade igenom arkivet så hade jag faktiskt redan gjort det för ca bara 2 dagar sedan.
Men när jag hade läst ut Det flammande korset hade jag lagt 1249 sidor emellan den här boken och delen innan den. Helt otroligt.

Vissa tycker nog att dessa böcker är otympliga, tjocka, svårlästa och undrar nog hur vi kan läsa igenom så här många sidor? Jo, det kan jag säga er att den här serien är helt underbar och en kärlekshistoria så himla fin att man inte kan lägga ifrån sig den. I början av varje ny bok så tänkte jag bara att "hur ska jag kunna läsa en tusensidors bok utan att tröttna?". Det är tyvärr en fråga jag fortfarande inte har något vettigt svar på än. För jag fattar inte själv hur jag kan läsa alla böcker. När jag har läst de två sista delarna Snö och aska och Som ett eko ska jag göra ett sammanställning av serien; speciellt hur många sidor jag har läst sammanlagt.

Mycket recension det här blir...
Jag älskar som vanligt typ allt i den här boken och har inte så mycket att tilllägga från de tidigare recensionera.
Eller jo, en sak. Hur i hela friden håller Diana Gabaldon (författarinnan) koll på alla namnen på alla karaktärerna och personerna? Det finns några (många) personer som Claire, Jamie, Brianna, Roger (och kanske unge Ian) som allting kretsar mest om och så. Men sedan finns det ju alla personer som kommer med i deras "lilla" grupp och vips så har man 10 namn till att komma ihåg och i vilket sammanhang.
Och alla dessa barn! Jenny och Ian fick typ massor och sedan fick deras barn barn osv.
Och (spoiler!!!) sedan fick Marsali & Fergus några barn, som jag för övrigt tycker mycket om! (spoiler slut!)

Så man kan lugnt säga att jag är väldigt, väldigt imponerad av författaren!
Ett boktips till er alla: Läs den här serien!

Andra delar i serien:
1. Främlingen
2. Slända i bärnsten
3. Sjöfararna
4. Trummornas dån
5. Det flammande korset
6. Snö och aska
7. Som ett eko




1 kommentar:

  1. Jag älskar de här böckerna! Har läst alla utom de två sista delarna 4-5 gånger och kommer läsa dem igen :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!