fredag 24 augusti 2012

Simon & Sophie

av Emma Granholm

Förlag: Alfabeta
Sidor: 224
Betyg: 4/5

Det är inte alltid lätt att vara 15 år, skolans snyggaste och tuffaste tjej och upptäcka att man är kär i en av klassens töntigaste kille.
Simon och Sophie är två till ytan väldigt olika femtonåringar. Sophie är skolans snyggaste och coolaste tjej, alltid omgiven av beundrande kompisar, medan Simon tillhör klassens mindre populära som ständigt trackas av Sophie och hennes gäng.
Under påsklovet är alla Sophies vänner bortresta och i brist på annat knackar hon på hos Simon som bor granne. Han blir inte glad över besöket - han hade faktiskt velat slippa henne nu när de är lediga. Men snart upptäcker Simon att Sophie är annorlunda än i plugget, och Sophie märker att hon kan snacka med Simon på ett annat sätt än med sina vanliga kompisar. En kväll berättar hon något för Simon som hon inte har vågat säga till någon annan tidigare. Det leder till att saker förändras mellan dem. Men hur ska det bli när skolan börjar igen?


Det här var en bok som jag nästan tänkte att jag inte skulle läsa, för alla som har läst den här boken som har ungefär samma smak som jag tyckte att den var riktigt dålig, men den var den verkligen inte! Det här var en bok som förvånade mig väldigt mycket och när jag väl hade läst sista sidan så ville jag bara läsa om den!
Och när jag hade läst boken så tänkte jag om man hoppas på nåt så ge inte upp, det kan inträffa.
En riktigt bra bok, måste bara läsas!


Andra böcker som jag har läst av Emma Granholm:
Ett nytt liv på köpet och Liv & Lovisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!